طرح اقساطی

بهترین دندانپزشک

در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین دندانپزشک و ویژگی های ایشان صحبت کنیم. معیارها و ارزش های بهترین دندانپزشک و اخلاق پزشکی در جوامع مختلف متفاوت می باشد که سعی کردیم بصورت مختصر و مفید آن را بیان کنیم.

اخلاق پزشکی، به عنوان دانش میان‌ رشته‌ای، نقطه تلاقی حوزه‌های متعدد و گسترده‌ای از معرفت بشری؛ مثل الهیات، فقه، فلسفه، حقوق، انسان‌شناسی و پزشکی است. یکی از مباحث مهم در اخلاق پزشکی احترام به حقوق بیماران است و یکی از الزاماتی که در حقوق بیمار از آن یاد می شود اتونومی (احترام به استقلال فردی ) می باشد. در این راستا یکی از مولفه های مهم جهت دستیابی به آن داشتن رضایت آگاهانه در بیماران است و این امر محقق نمی شود مگر با ارائه اطلاعات کامل و جامع از بیماری فرد توسط پزشکان و کادر درمانی به بیمار. از طرف دیگر، دستیابی به اصول پایه اخلاق پزشکی که همان رعایت اتونومی، سودمندی، عدم ضرر رسانی و عدالت میباشد بر اساس زمینه های فرهنگی و اجتماعی متفاوت، اجرای آن در عالم واقع، دچار چالش شده و حتی تفوق هر کدام از این اصول بر دیگری در جوامع مختلف، متفاوت می باشد.

هر چند که به نظر می رسد در کشور ما با زمینه های اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی متفاوت با غرب، حصول متوازن به این امر سهل تر باشد ولی ضروری است شرایط و آموزه های آکادمیک به نحوی در کریدور حرفه ای گریی لحاظ و نهادینه شود که تا بر اساس وضعیت سلامت روحی و روانی بیمار، اصول عدم ضرر رسانی و سودمند بر اتونومی تفوق یابد. مطالعه بهترین دندانپزشکی شامل مطالعه اخلاق است که هم به تامل دقیق و منظم و هم به تجزیه ‌و‌تحلیل تصمیمات اخلاقی و رفتاری نیاز دارد. اخلاق دندانپزشکی (ethics) موضوع دانش است در حالی که اخلاق (morality) موضوع “عمل” است و پیوندی محکم بین آنها وجود دارد، به این دلیل که اخلاق معیارهای منطقی به وجود می‌آورد که به دندانپزشک اجازه می‌دهد به شیوه‌ای خاص تصمیم بگیرد و عمل کند.

اخلاق دندانپزشکی زمینه‌ای از تاثیر متقابل مفاهیم فلسفی و اخلاقی با قانون است و با استفاده از آن می‌توان تضاد میان ارزش‌ها را به منظور ترسیم اصولی که مورد قبول اکثر دندانپزشکان هستند، حل نمود. اخلاق دندانپزشکی زمینه گسترده و پیچیده‌ای از مطالعه با بسیاری از شاخه‌ها و زیرمجموعه‌هاست که زبان تخصصی خود را گسترش داده و عمدتا درباره مشکلاتی که در ارتباط با کار دندانپزشکی ایجاد می‌شود، ساختار یافته‌ است.

اخلاق دندانپزشکی انتشار کدهای اخلاقی است که از کشوری به کشور دیگر متفاوت هستند، حتی اگر کشورها ویژگی‌های مشترکی داشته باشند مانند، تعهد دکتر دندانپزشک برای منع از بالاتر قرار دادن منافع خود نسبت به منافع بیمار، عدم تبعبض بیماران بر اساس نژاد، مذهب یا سایر حقوق انسانی و محافظت از اسرار محرمانه بیمار. در بسیاری از کشورها انجمن‌های دندانپزشکی مسئول توسعه و اجرای استانداردهای اخلاقی هستند که ویژگی عمومی دارند و باعث می‌شود که دندانپزشک بتواند هر شرایط یا مساله‌ای که او را با شغلش دچار تعارض می‌کند، حل و برطرف نماید. قوانین اخلاق دندانپزشکی سعی نموده یک استاندادسازی بین‌المللی را در دستورالعمل‌های دانشگاهی بگنجاند تا هنگامی که به دندانپزشکان اجازه کار یا ارائه خدمات خصوصی داده می‌شود، به آنها ارائه شود. اصول موجود در این کدها اجماعی درباره چگونگی عمل دندانپزشک را منعکس می‌نماید.

در سال ۱۹۹۷، فدراسیون بین‌المللی دندانپزشکی اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای دندانپزشکی را به تصویب رساند که در هرجایی باید به عنوان راهنمایی برای دندانپزشکان در نظر گرفته شود. این اصول فراتر از سنت‌ها، قوانین یا شرایط ملی و محلی نیستند. بر اساس این اصول، بهترین دندانپزشک باید هنر و علم دندانپزشکی و همچنین اصول انسانی را دنبال کند. اخلاق دندانپزشکی به شدت تحت‌تاثیر به رسمیت شناختن حقوق بشر قرار گرفته‌است که پایه و اساس اخلاق دندانپزشکی است. برخی اصول اخلاقی مبتنی بر اسنادیست که به طور رسمی در سراسر دنیا پذیرفته شده‌اند، به ویژه در اعلامیه جهانی حقوق بشر که اولویت انسان را اعلام می‌کند: “بودن بیش از منافع اجتماعی و جمعی”.

حق زندگی و سلامت، هسته اصلی حقوق بشر است به این دلیل که حقوق بیماران از حقوق انسانی مشتق می‌شود که شامل عدم تبعیض، حق آزادی عقیده و بیان و دسترسی به خدمات عمومی و مراقبت‌های بهداشتی است، اصولی  که برای اخلاق دندانپزشکی اهمیت دارد. مبانی اخلاق دندانپزشکی شامل سه اصل است: اصول منافع و استقلال بیمار و همچنین حقوق اجتماعی وی. پذیرش آنها احیای واقعی ارزش‌های حرفه ای شامل اخلاق و مسئولیت‌های اجتماعی است که در مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی به خدمات درمانی برای کلیه اعضای جامعه منعکس می‌شود.

اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای دندانپزشکی کدامند؟ (اصول بهترین دندانپزشک)

این اصول بین‌المللی اخلاق در حرفه دندانپزشکی باید به عنوان راهنمایی از سوی هر دندانپزشک مورد توجه قرارگیرد. بهترین دندانپزشک از نظر حرفه ای باید:

    • بر طبق هنر و علم دندانپزشکی و اصول انسانی عمل کند.
    •  صرف‌نظر از پایگاه فردی اشخاص، از سلامت دهان  و  دندان  بیماران محافظت نماید.
    • وظیفه اصلی دندانپزشک، حفظ  سلامت دهان  و  دندان  بیمار است. با این حال، دندانپزشک می‌تواند به جز موارد درمان اورژانسی، به دلایل بشر دوستانه یا مواردی که قوانین کشور به گونه‌ای متفاوت تصریح نموده، از درمان بیمار خودداری کند.
    • باید هر بیمار را برای مشاوره یا درمان که نیاز به سطحی از صلاحیت دارد، ارجاع دهد.نیازهای بیماران نگرانی مهمی است و دندانپزشک باید بیماری که نیاز به مشاوره و درمان دندانپزشکی در سطحی  بالاتر از مهارت خود دارد، به متخصص دیگری ارجاع دهد.
    • باید نسبت به محرمانه ماندن کلیه اطلاعات بیمار و درمان وی، اطمینان حاصل کند.دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که کلیه کارکنان به محرمانه بودن اطلاعات بیمار جز در مواردی که قوانین کشور بر خلاف آن تصریح می‌کنند، احترام می‌گذارند.
    • باید مسئولیت‌ پذیر باشد و از کمک‌های دندانپزشکی مطابق با قوانین استفاده نماید.دندانپزشک باید مسئولیت کامل تمامی معالجات انجام‌شده را بپذیرد و هیچ درمان یا خدمتی را به شخصی که واجد صلاحیت نیست و یا به لحاظ قانونی مجاز به انجام این کار نمی‌باشد، واگذار نکند.
    • باید بر اساس کلیه جنبه‌های زندگی حرفه‌ای رفتار نموده و از قوانین حقوق حرفه‌ای پیروی کند.
    • باید توسعه مهارت‌ها و دانش حرفه‌ای را ادامه دهد. دندانپزشک موظف است از طریق ادامه تحصیل در طول زندگی حرفه‌ای فعال خود، صلاحیت حرفه‌ای را حفظ و به‌ روز کند.
    • باید از ارتقاء  سلامت دهان  و  دندان  حمایت کند.
    • باید به همکاران و کارکنان حرفه‌ای احترام بگذارد.
    • دندانپزشک باید نسبت به تمامی اعضای تیم  بهداشت دهان  و  دندان  حرفه‌ای رفتار کند و تمایل داشته باشد به همکاران خود به شکل حرفه‌ای کمک نموده و به نظرات مخالف احترام بگذارد.
    • باید به گونه‌ای عمل کند که باعث افزایش اعتبار و شهرت این حرفه شود.

براین اساس با توجه به نظرسنجی به صورت تلفنی از جمع کثیری از مراجعین این مرکز درمانی انجام شد علیرغم برخی از مسائل و مشکلات می توان ادعا کرد که کلینیک دندانپزشکی مهرگان نجف آباد به عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی بر رعایت حقوق بیمار و توجه به اخلاق حرفه ای کادر درمان نسبت به تنظیم سیاستهای کار خود اعم از استخدام (بهترین دندانپزشکان ) و آموزش توجه شایانی داشته است.

(14) دیدگاه

  1. Mase
    25 اردیبهشت 1400

    از اینکه مشتری با حقوق خودش آشنا میکنید سپاسگزاریم.و ازدندانپزشکان حرفه ای که واقعا در اخلاق و درمان بی نظیرند تشکر میکنیم.

    پاسخ
    • کارشناس
      1 خرداد 1400

      سلام. سپاس از شما بابت توجه به مطالب سایت کلینیک

      پاسخ
  2. Mase
    25 اردیبهشت 1400

    دندانپزشکان کلینیک که واقعا حرفه ای و صبور و خوش اخلاق. هستند تشکر میکنم

    پاسخ
    • کارشناس
      1 خرداد 1400

      سپاس از لطف وتوجه شما

      پاسخ
  3. سارا
    30 خرداد 1400

    سلام. توی هر صنفی خوب و بد داریم. متاسفانه دندانپزشک های بد بسیار هزینه بر هستند و روزگار آدم رو سیاه میکنند 🙁

    پاسخ
    • کارشناس
      30 خرداد 1400

      متاسفانه 🙁

      پاسخ
  4. ...:)...
    22 تیر 1400

    درود
    جایی هست که بشه اطلاعات کامل یا فایل کامل حقوق بیمار در مقابل دکتر دندانپزشک یا کلینیک رو بدست آورد؟

    پاسخ
    • کارشناس
      22 تیر 1400

      سلام وقت بخیر .بله .سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران منشورحقوقی بیماران را به صورت کامل در اختیار عموم مردم قرار داده است.

      پاسخ
  5. maryam
    5 مرداد 1400

    سلام قطعا کسانی که به کلینیک مراجعه میکنند از کلینیک راضی هستند اما برای کسانی که تا به حال به کلینیک نیامده اند ممنون میشم در مورد دندانپزشک های کلینیک بیشتر توضیح بدین.

    پاسخ
    • کارشناس
      19 مرداد 1400

      سلام .کادر پزشکی کلینیک از مجرب ترین دندانپزشکان شهر می باشد.اسامی دندانپزشکان شاغل را در سایت کلینیک مطالعه فرمائید.

      پاسخ
  6. هستی
    17 مرداد 1400

    سلام کودک من احتیاج به دندانپزشکی داره و از دندانپزشکی میترسه شما در کلینیک دندانپزشک صبور که مخصوص کودک باشه دارید؟

    پاسخ
    • کارشناس
      18 مرداد 1400

      سلام. بله .کلینیک دندانپزشکی مهرگان بخش ویژه کودکان دارد و متخصصین مجرب وصبور که با یک دهه فعالیت در این زمینه رضایت والدین را جلب کرده ایم . در صورتی که پس از مراجعه و معاینه ،کودک نتواند ارتباط لازم را بگیرد می تواند تحت بیهوشی درمان انجام دهد .برای مشاوره بیشتر می توانید با پذیرش کلینیک تماس حاصل فرمائید.

      پاسخ
  7. هستی
    1 شهریور 1400

    سلام ممنون از کلینیک خوبتون من هر وقت اومدم همه اعضا از بهترین اخلاق ها و رفتارها برخوردار بودند.

    پاسخ
    • کارشناس
      13 شهریور 1400

      با سلام و سپاس از توجه شما.بدون تردید اعتماد شما سرمایه اصلی این مجوعه می باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *