طرح اقساطی

جایگاه فراموش شده مسواک

در این مقاله قصد داریم در مورد مسواک و کرونا صحبت کنیم. وزارت بهداشت با مطرح کردن شیوه نامه هاي بهداشتی در رسانه هاي عمومی نقش مهمی در ارتقاء دانش مردم در پیشگیري از بیماري پاندمی کرونا دارد. وزارت بهداشت در توصیه به مردم به استفاده از ماسک و  شستشوي دستها تاکید دارد و در این زمینه تبلیغات گسترده اي در تلویزیون و دیگر رسانه هاي عمومی و حتی سطح شهرها انجام داده است. با این حال شیوه نامه بهداشتی مشخص و مدونی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان شیوع این بیماري به مردم ارائه نکرده است. لذا پیشنهاد میگردد، شیوه نامه هاي بهداشتی پیشگیري از کرونا مورد بازنگري قرار گیرد.

امروز، کل کره زمین در تلاش براي مقابله با بزرگترین عفونت پاندمی است. با گذشت ماه ها از شروع این عفونت و در دسترس نبودن هیچ درمان تأیید کننده اي براي پیشگیري از ابتلاء به کرونا، گزینه دیگري به جز انجام اقدامات پیشگیرانه صادر شده توسط سازمان بهداشت جهانی باقی نمی ماند. یکی از مهمترین دستورالعملهاي پیشگیري رعایت بهداشت دستها است. شستن دست ها با صابون یا ژل هاي ضد میکروبی هنوز به عنوان مهمترین گزینه براي کاهش انتقال کرونا به شمار میرود. صابون ها، شوینده ها و ضد عفونی کننده ها میتوانند طیف وسیعی از میکروبهاي عفونی را ازبین ببرند، در نتیجه خطر ابتلاء به عفونت کرونا توسط اشخاص کاهش می یابد.

در واقع شیوع این بیماري بار دیگر اهمیت بهداشت دست و ضد عفونی کننده ها درجلوگیري از عفونت هاي ویروسی بسیار مسري برجسته کرد .بیماري کرونا عفونتی است که در آن انتقال بین افراد اساساً با انتشار قطرات ویروس کرونا توسط سرفه یا عطسه انجام میشود. لذا این تصور ایجاد میشود که منبع اصلی قطرات از بزاق حاصل میشود. در حالیکه اکثر خمیر دندان ها حاوي مواد شوینده هستند.

آیا بین مسواك زدن و پیشگیري از کرونا ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

 براي اثبات موضوع مسواک و کرونا محققان ژاپنی در سال 2020 به بررسی اثرات بهداشت دهان در پوست اندازي ویروس کرونا پرداختند. در این تحقیق هشت بیمار مبتلا به کووید- 19 پذیرش شده بین 30 آپریل تا 14 می 2020 در بخش نورولوژي بیمارستان متروپولیتن توکیو تا زمان ترخیص از بیمارستان با آزمایش PCR   و سواب هاي حلق مورد بررسی  قرار گرفتند.

میانگین زمان از شروع علائم تا زمانی که ویروس دیگر قابل تشخیص نبود  از 8 /11±6/31 روز بود بنابراین  زمان بهبود علائم بالینی (40-1) روز طول کشید  تا ویروس غیر قابل شناسایی شود. در دو بیمار که داراي عقب ماندگی ذهنی و اختلالات روانپزشکی بودند، دوره پوست اندازي ویروس به مدت 44 تا 53 روز ادامه داشت. این دو بیمار به طور داوطلبانه مسواك نمیزدند. هنگامی که در مورد اهمیت مراقبت از دهان، از جمله مسواك زدن و غرغره کردن دندان، به آنها آموزش داده شد، آزمایشات آنها براي ویروس کرونا منفی شد. نتایج این پژوهش نشان داد مسواك زدن و غرغره کردن اسید نوکلئیک ویروس را از بین میبرد و صحت تست PCR را بهبود میدهد.

در مقاله ی Bains که در رابطه با مسواک و کرونا می باشد این سوال را مطرح کرده اند که آیا بهداشت دهان به اندازه بهداشت دستها مهم هستند؟ آنها در پاسخ به این سوال می گویند از آنجا که حفره دهان پورتال ورود ویروس به بدن انسان است، منطقی است که بگوییم مانند بهداشت دست، بهداشت دهان و دندان در کاهش عفونت از حفره دهان و در نتیجه انتقال آن به دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی ضروري است. بنابراین به نظر میرسد یکی از راههاي دیگري که احتمالاً میتواند در پیشگیري از کرونا مؤثر واقع شود، مسواك زدن است.

پروفسور Addy در مقاله خود چنین می گوید: اگر چه ممکن است تصور کنیم این قبیل اقدامات بهداشت دهان و دندان یک امر عادي است اما قطعاً چنین نیست، خصوصاً درمورد افرادي که به طور تصادفی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کرونا هستند. این شامل افراد مسن، به ویژه در خانه هاي سالمندان و بازنشستگان است، جایی که اقدامات بهداشتی اغلب به مراقبان بستگی دارد. بنابراین توصیه وي چنین است: دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواك زدن با خمیر دندان انجام شود و این مساله توسط دندانپزشکان، رسانه ها، دولت و مشاوران تقویت شود. متأسفانه با اینکه اهمیت شستشوي دستها با صابون ها و دیگر شوینده ها به طور مکرر در رسانه هاي اجتماعی، سایر رسانه هاي تبلیغاتی، گزارشهاي خبري روزانه دیده میشود. وزارت بهداشت رعایت بهداشت دهان را در پروتکلهاي بهداشتی پیشگیري از کرونا ارتقاء نداده است.

نتیجه گیری

همه مسئولان اعم از وزیر بهداشت، معاونان، روئساي دانشگاههاي علوم پزشکی، دندانپزشکان و رابطان اعلام پروتکلهاي بهداشتی در رسانه هاي عمومی هستند که نقش مسواک و کرونا و اثر آن در پیشگیري از کرونا و اطلاع رسانی آن را به عموم نادیده گرفته اند. اگرچه دیدن تلاشهاي گسترده و وسیع براي افزایش آگاهی از شستشوي دست و افزایش قابل توجه افرادي که در مورد اهمیت شستن دست صحبت می کنند، قابل تحسین است. با این حال، وجود پروتکل هاي دقیق و کارآمد براي مراقبتهاي بهداشتی دهان و دندان از اهمیت فوق العاده اي برخوردار است . بنابراین در راستاي تکمیل توصیه هاي بهداشتی شستشوي دستها به مدت 20 ثانیه، به نظر میرسد، این توصیه میتواند اینگونه اصلاح گردد: فقط دستها یتان را نشوئید دندانهایتان را نیز مسواك بزنید. توصیه دیگر نیز میتواند در تکمیل استفاده از ماسک باشد:  اینکه من مسواك میزنم، ماسک میزنم. پیشنهاد میشود.

(11) دیدگاه

  1. m25r
    30 خرداد 1400

    جدی جدی داشت یادمون میرفتااااا
    ممنون از یادآوریتون

    پاسخ
    • کارشناس
      30 خرداد 1400

      بله…زنده باشید..

      پاسخ
  2. میترا
    22 تیر 1400

    باسلام و درود/ اینطور که از مسائل دینی ما نشون داده میشه میگند مسواک هم جسم رو نظافت میکنه هم باعث نظافت مغز میشه. بسیار تاکید به مسواک شده. قطعاً این امر در کمک به درمان کرونا هم قابل بررسی است. ممنون ازشما

    پاسخ
    • کارشناس
      22 تیر 1400

      سلام وقت بخیر.بله درسته .
      سپاس از شما بابت پیامی که برای ما ارسال کردید.

      پاسخ
  3. parinaz
    5 مرداد 1400

    خیلی ممنون از اطلاعلات مفیدتون. اگر میشه در مورد انتخاب مسواک و خمیر دندان هم توضیح بدین.

    پاسخ
    • کارشناس
      19 مرداد 1400

      سلام .بهداشت دهان و دندان برای سلامت عمومی بدن ضروری است. انتخاب بهترین خمیر دندان باعث حفظ سلامت و بهداشت لثه و دندان‌ها می‌شود. مسواک زدن با خمیر دندان مناسب از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها جلوگیری می‌کند. باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که حاوی فلوراید هستند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. البته خوب بودن یک خمیر دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که جنس دندان و .شرایط دهان و لثه‌تان، آنها را مشخص می‌کند اما اگر قرار باشد، یعنی تمام خمیر دندان‌های استاندارد حاوی فلوراید هستند.بعد از اینکه از داشتن این ماده در یک خمیر دندان مطمئن شدید باید به سراغ گزینه‌های دیگری بروید که بنا به جنس دندان و… مشخص می‌شوند.به طور معمول روی بسته‌بندی مسواک کلمات نرم، متوسط و سفت (سخت) درج شده است که بسته به اینکه شخص در چه رده‌ سنی قرار دارد و تا چه اندازه با قدرت مسواک می‌زند می‌تواند هرکدام از این‌ها را انتخاب کند. مسواک مناسب کودکان لازم است از الیاف نرم و از جنس نانو باشد که قابلیت نفوذ در میان شیارهای باریک دندانی را دارد. اگر در کشیدن مسواک روی لثه و دندان، نیروی زیادی به کار می‌برید از برس با الیاف طبیعی و قطر متوسط استفاده کنید چرا که الیاف ضخیم و فشار زیاد در حین مسواک زدن باعث تحلیل لثه‌ها شده و حساسیت دندانی ایجاد می‌کند.اگر دندان‌های شما به دلیل محیط قلیایی دهان مستعد پلاک‌های قوی است می‌توانید از مسواکی با الیاف قوی استفاده کنید
      برای راهنمای بیشتر میتوانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ
  4. محمد
    17 مرداد 1400

    سلام در بحث مراقبت از دندان مسواک مهم تره یا نخ دندان؟

    پاسخ
    • کارشناس
      18 مرداد 1400

      سلام .هر دو جایگاه خودشان در مراقبت های دهان و دندان دارند .در واقع مکمل هم هستند .

      پاسخ
    • کارشناس
      19 مرداد 1400

      سلام .مسواک و نخ دندان مهم‌ترین سلاح‌های ما برای محافظت از دندان‌ها و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها هستند. بسیاری معتقداند که دو بار مسواک زدن در روز کافی است، اما در اشتباه‌اند؛ چون مسواک نمی‌تواند ذرات غذا، پلاک و جرم را از بین دندان‌ها پاک کند. کشیدن نخ دندان تنها راه برای پاک کردن پلاک و ذرات غذایی است که بین دندان‌ها گیر کرده است. اگر دندان‌هایتان را دو بار در روز نخ نکشید، باکتری‌های مضر موجود در جرم و پلاک بین دندان‌ها باقی می‌ماند. در واقع نخ دندان و مسواک مکمل هم هستند.

      پاسخ
  5. کیمیا
    1 شهریور 1400

    سلام برای مسواک زدن بعد از خوردن هر ماده غذایی اشتباهه؟ من از یک دندان پزشک شنیدم که میگفت مسواک زدن زیاد باعث پوسیدگی دندان میشود.

    پاسخ
    • کارشناس
      14 شهریور 1400

      سلام وقت بخیر .حداقل 2 بار مسواک زدن در طول روز روشی مطمئن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.لازم است برای مسواک زدن زمان مناسب را انتخاب کنید تا با اثرات سوء آن مواجه نشوید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *