طرح اقساطی

ایمپلنت دو دندان کنار هم، مزایا و معایب ایمپلنت یک پایه برای دو یا چند دندان

جایگزینی دو دندان کنار هم با یک پایه ایمپلنت قابل اجراست و باعث کاهش هزینه درمان می شود؛ هرچند بهتر آن است که برای هرکدام از دندان های از دست رفته، از یک ایمپلنت جداگانه استفاده شود. معمولا دندانپزشکان استفاده از یک پایه ایمپلنت برای دو دندان را توصیه نمی کنند یا آن را برای دندان های جلویی که فشار کمتری روی آن هاست قابل قبول می دانند. غیر از بحث کاهش هزینه، گاهی اوقات ممکن است با توجه به شرایط استخوان فک، نصب ایمپلنت جداگانه برای دو دندان کنار هم ممکن نباشد که در این صورت هم از یک ایمپلنت برای دو دندان استفاده می شود. ایمپلنت چند دندان کنار هم نیز امکان پذیر است؛ در این حالت باید حداقل از دو پایه ایمپلنت در فضای خالی دندان های از دست رفته استفاده کرد و تاج دندان های ساخته شده که به هم متصل هستند را روی این دو پایه نصب کرد.

ایمپلنت دو دندان با یک پایه

 ایمپلنت برای یک دندان

یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت است. با استفاده از ایمپلنت می توانید دندان از دست رفته را با دندان مصنوعی جایگزین کنید. در این روش پایه ایمپلنت که به آن فیکسچر گفته می شود در استخوان فک قرار داده می شود. این پایه حکم ریشه دندان را دارد. پس از آن یک تکیه گاه که اباتمنت نامیده می شود، بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد. این تکیه گاه در واقع نقش متصل کننده پایه به تاج دندان را دارد. در نهایت تاج دندان مصنوعی بر روی اباتمنت قرار می گیرد. در صورتی که استخوان فک تراکم لازم را داشته باشد، برای جایگزینی یک دندان، از یک ایمپلنت استفاده می شود.

ایمپلنت یک دندان

ایمپلنت دو دندان کنار هم

در صورتی که دو دندان کنار هم از دست رفته باشد، دو روش برای جایگزینی پیشنهاد می شود. روش اول که روش بهتری است و اکثر دندانپزشکان آن را توصیه می کنند، یک ایمپلنت جداگانه به ازای هرکدام از دندان هاست. برای انجام این کار استخوان فک، باید تراکم کافی برای دو ایمپلنت را داشته باشد.

روش دوم این است که یک پایه ایمپلنت در محل ریشه یکی از دندان های از دست رفته کاشته شود و دو دندان به صورت متصل به هم (بریج) روی این یک پایه نصب شود. یکی از کاربردهای این روش موقعی است استخوان های فک تحلیل رفته باشند. در این حالت برای دو دندان کنار هم از یک پایه ایمپلنت و بریج استفاده می شود. اگر مدت زیادی از موقع از دست رفتن دندان ها گذشته باشد ممکن است استخوان فک تحلیل رفته باشد و مجبور به استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان شویم.

به روش ایمپلنت یک پایه برای دو دندان، کنتی لور بریج (cantilever bridge) گفته می شود. این روش بیشتر برای دندان های جلو به کار برده می شود، چون هنگام جویدن غذا فشار کمتری روی این دندان ها است و اتصال دو دندان جلویی به یک پایه ایمپلنت، فشار زیادی به پایه وارد نمی کند. اگر دو دندان از دست رفته دندان های آسیا باشند، توصیه می شود که برای جایگزینی از روش یک ایمپلنت به ازای هر دندان استفاده شود (منبع).  

ایمپلنت دو دندان کنار هم نیاز به بررسی دقیقی از فضای موجود بین دو دندان و هماهنگی با دندان‌های مجاور دارد، در حالی که در ایمپلنت‌های تکی نیازی به بررسی این مورد نیست.

ایمپلنت دو دندان کنار هم از دندان های جلو

ایمپلنت دو دندان کنار هم برای دندان های جلویی

اگر یک پایه ایمپلنت برای دو دندان جلویی استفاده شود، مهم است که دندانپزشک بتواند پس از قرار دادن ایمپلنت و بریج متصل به آن، ظاهر لثه را به گونه ای شکل دهد که حالت طبیعی آن حفظ شود (منبع)؛ در واقع لثه ها و دندان های جلویی نقش مهمی در زیبایی و ظاهر فرد دارند و در این روش چون یکی از دندان ها به لثه زیر خودش متصل نیست و به دندان کناری متصل است، ممکن است لثه زیر آن ظاهر عادی نداشته باشد و نیاز به ترمیم و شکل دهی لثه باشد.

هزینه ایمپلنت دو دندان کنار هم در ابتدای سال 1402

قطعا هزینه ایمپلنت دو دندان کنار هم با یک پایه ایمپلنت، کمتر از دو ایمپلنت جداگانه است. هزینه ایمپلنت به جنس ایمپلنت به کار رفته وابستگی زیادی دارد. مثلا هزینه ایمپلنت های درجه یک سوئیسی حدودا دو برابر هزینه یک ایمپلنت درجه یک کره ای است. اگر بخواهیم قیمت ایمپلنت دو دندان کنار هم را برآورد کنیم و کمترین قیمت را در نظر بگیریم، و هزینه هر ایمپلنت کره ای حدودا 4 میلیون تومان و هزینه جراحی آن 4 میلیون و پانصد هزار تومان باشد، هزینه دو ایمپلنت جداگانه حدود 17 میلیون تومان می شود؛ در حالی که اگر از روش ایمپلنت دو دندان کنار هم با یک پایه استفاده شود، تنها هزینه یک ایمپلنت به اضافه هزینه ساخت بریج (دو تاج دندان به هم متصل) را خواهد داشت. البته ممکن است به دلیل نیاز به استحکام بیشتر پایه ایمپلنت، هزینه جراحی کمی بیشتر از حالت عادی شود؛ یا اینکه به علت عدم ارتفاع یا ضخامت کافی استخوان فک نیاز به جراحی و اقدامات اضافی و هزینه های بیشتر باشد. ولی می توان گفت هزینه ایمپلنت دو دندان کنار هم، شامل هزینه یک ایمپلنت و جراحی و نصب آن که حدودا 8 میلیون تومان می شود است به اضافه هزینه یک بریج دو دندانی که بسته به اینکه دندان های آسیابی باشند یا از دندان های جلویی، بین 1 تا 2 میلیون متغیر است؛ یعنی در مجموع هزینه ایمپلنت دو دندان کنار هم با قیمت مناسب حدود 10 میلیون خواهد بود که تقریبا 40 درصد از هزینه دو ایمپلنت جداگانه کمتر است. این اعداد برای مقایسه قیمت بیان شده و باید برای محاسبه دقیق هزینه، قیمت روز را از دندانپزشکی ها بپرسید.

مراحل نصب ایمپلنت دو دندان کنار هم

مراحل اصلی نصب ایمپلنت برای دو دندان عبارتند از:

1- بررسی اولیه: در این مرحله، دندانپزشک باید سلامت دهان و جایگاه ایمپلنت ها را بررسی کند و با بیمار در مورد نحوه نصب ایمپلنت و دندان های مصنوعی بحث کند. در این مرحله دندانپزشک در صورت لزوم از تصاویر رادیوگرافی برای بررسی محل ایمپلنت استفاده می کند. در نهایت دندانپزشک انتخاب می کند که پایه ایمپلنت در محل کدام دندان نصب شود. دندانپزشک در این مرحله موقعیت دقیق ایمپلنت، زاویه و ارتفاع آن را مشخص می کند.

2- برش لثه: سپس دندانپزشک لثه را برش می دهد تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند.

3- نصب پایه ها: در این مرحله، سوراخی در استخوان فک ایجاد شده و پایه ایمپلنت برای دو دندان داخل آن نصب می شود. این پایه به استخوان فک متصل می شود و بیمار باید مدتی صبر کند تا پایه به استخوان جوش بخورد. ممکن است این جوش خوردن تا چند ماه طول بکشد.

مراحل نصب یک ایمپلنت برای دو دندان کنار هم

4- نصب اباتمنت: بعد از اینکه پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، قطعه ای به نام اباتمنت به پایه متصل می شود تا امکان تصب تاج دندان مصنوعی فراهم گردد.

5- ترمیم و شکل دهی لثه: در بعضی موارد، دندانپزشک باید لثه ها را ترمیم کند و شکل دهد تا ایمپلنت را به درستی در لثه جای دهد. به خصوص اگر دو دندان کنار هم جلوی دهان باشند و در ظاهر و لبخند فرد تاثیر داشته باشند، دندانپزشک باید لثه ها را به شکل طبیعی دربیاورد.

6- نصب دندان های مصنوعی: پس از نصب پایه ها، دندانپزشک باید دندان های مصنوعی که از قبل ساخته شده است را بر روی پایه نصب کند. دندان های مصنوعی باید متناسب با شکل و اندازه دندان های اصلی فرد باشد تا به بهترین شکل ممکن با دندان های طبیعی هماهنگ شود. در این مرحله تاج دندانی که به ایمپلنت متصل می شود در واقع تاج دو دندان است که به هم متصل بوده و روی یک پایه قرار می گیرد.

مزایا و معایب استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان

مزایا:

  • کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان نسبت به نصب دو ایمپلنت جداگانه
  • نیاز به یک جراحی به جای دو جراحی جداگانه برای نصب ایمپلنت
  • حفظ استخوان فک به دلیل نیاز کمتر به عمل جراحی
  • در صورتی که استخوان فک زیر یک دندان برای نصب پایه ایمپلنت کافی نباشد، می توان از پایه ایمپلنت دندان کناری استفاده کرد.

ایمپلنت دو دندان با یک پایه

معایب:

  • افزایش فشار روی دندانی که پایه ایمپلنت به آن متصل است
  • احتمال بروز مشکلات جدی به دلیل نصب یک پایه برای دو دندان، مانند لق شدن پایه ایمپلنت
  • در بعضی از موارد چون استخوان فک باید برای تحمل فشار بیشتر ایمپلنت تقویت شود، نیاز به زمان بیشتری برای انجام فرآیند پیوند استخوان است.

ایمپلنت چند دندان کنار هم با دو پایه

در حالتی که چند دندان کنار هم از دست رفته باشد، یک راه حل استفاده از بریج است؛ یعنی دندان های از دست رفته را به دندان های کناری متصل می کنند. بریج کردن زمانی که دو یا چند دندان کنار هم از دست رفته باشد ریسک دارد زیرا فشار زیادی بر دندان سالم کناری وارد می شود. راه حل بهتر استفاده از دو ایمپلنت برای نصب دندان های مصنوعی است. در این حالت فشار بر روی پایه های ایمپلنت وارد می شود و به دندان های سالم کناری فشاری وارد نمی آید.

ایمپلنت چند دندان کنار هم

روش استفاده از دو پایه ایمپلنت برای نصب چند دندان از دست رفته، خود دو نوع دارد؛ یک نوع استفاده از بریج ثابت بر پایه ایمپلنت و نوع دیگر استفاده از پروتزهای پارسیل بر پایه ایمپلنت است.

در روش بریج ثابت بر پایه ایمپلنت، پایه های ایمپلنت در دو طرف فضای خالی قرار می گیرد و روکش های متصل به همدیگر بر روی این پایه ها قرار می گیرد. بریج بر پایه ایمپلنت ضمن حفظ ظاهر و زیبایی، عمر مفید بیشتری دارد. در این روش، به دلیل قرار گرفتن پایه های ایمپلنت در دو طرف فضای خالی، بار برای جایگزینی دندان های از دست رفته به صورت یکنواخت توزیع می شود و از ایجاد فشار بر روی دندان های مجاور و لثه های زیر آن ها جلوگیری می شود. در نتیجه بیمار احساس راحت و بهتری دارد و حساسیت لثه کمتر است. همچنین عمر مفید بریج ثابت بر پایه ایمپلنت بیشتر از پارسیل های متحرک بر پایه ایمپلنت است و در بلند مدت به دلیل ثبات بیشتر، راحتی بیشتری برای بیمار ایجاد می کند.

روش دیگر برای جایگزینی چند دندان، استفاده از پروتزهای پارسیل بر پایه ایمپلنت است. برخلاف پروتزهای پارسیل قدیمی، در این روش پروتزها متحرک هستند و به راحتی از دهان خارج می شوند. این پروتزها با آهنربا به نقاط اتصال ایمپلنت متصل می شوند. این پروتز مناسب افرادی است که در شست و شو و بهداشت دهان مشکل دارند چرا که به راحتی قابل خارج کردن است (منبع).

ایمپلنت برای کل فک

در صورتی که کل فک بالا یا پایین دندان نداشته باشد از ۶ تا ۸ پایه ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. در این روش، چندین پایه ایمپلنت در جایگاه‌های مختلف در فک قرار داده می‌شوند. در حالتی که فک بیمار از شرایط خوبی برخوردار باشد ممکن است روش همه روی ۴ (all on 4) به کار گرفته شود. در این روش ۴ پایه ایمپلنت در فک بالا یا پایین قرار داده می شود. این ۴ پایه باید به خوبی به استخوان فک جوش بخورد. سپس بر روی این پایه‌ها، یک بریج بزرگ (دندان های به هم متصل) یا چند بریج کوچک نصب می‌شود.

ایمپلنت کل فک

مزیت این روش آن است که هزینه ها نسبت به موقعی که برای هر دندان یک ایمپلنت کاشته شود کمتر می شود.

ایمپلنت کل فک بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *