طرح اقساطی

برای زود جوش خوردن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟ [ 8 روش موثر و علمی ]

پایه ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است. تیتانیوم با بدن انسان سازگار است و می تواند با استخوان فک جوش بخورد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه دارد. اگر این پایه با استخوان به خوبی جوش نخورد باعث شل شدن و لقی ایمپلنت شده و درمان شکست می خورد. اما برای زود جوش خوردن پایه ایمپلنت به فک چه باید کرد؟ مهمترین کارهایی که باید انجام دهید حفظ بهداشت دهان و خوردن غذاهای نرم است.

جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک

هر چند راه های مختلفی برای جایگزینی یک دندان از دست رفته وجود دارد ولی تنها روشی که در آن ریشه دندان هم بازسازی می شود ایمپلنت دندان است. ایمپلنت طی فرآیند جراحی، داخل فک بیمار کاشته می شود تا با بافت لثه و استخوان فک پیوند خورده و به اصطلاح خودمانی جوش بخورد. در انگلیسی به این فرآیندِ جوش خوردن «آسئو اینتگریشن» (osseointegration) می گویند.

وقتی جوش خوردن ایمپلنت به فک اتفاق بیفتد، پایه ایمپلنت جزئی از لثه و استخوان فک بیمار می شود. بافت استخوانی فک در اطراف پایه ایمپلنت رشد می کند و باعث استحکام و ثبات آن می شود.

مراحل نصب ایمپلنت و جوش خوردن آن به استخوان فک

زود جوش خوردن ایمپلنت، 8 راه حل علمی

جوش خوردن ایمپلنت خود به خود اتفاق می افتد البته به شرطی که بیمار بهداشت دهان خود را رعایت کند. طبق تحقیقات علمی، یکی از عواملی که در زود جوش خوردن ایمپلنت موثر است محل ایمپلنت است؛ اگر ایمپلنت در قسمت عقب فک پایینی انجام شود، جوش خوردن تیتانیوم به استخوان فک بهتر و زوتر اتفاق می افتد. در مقابل ایمپلنتی که برای دندان های بالا و جلوی دهان انجام می شود دیرتر و سخت تر خوش می خورد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

برای جوش خوردن سریع ایمپلنت و کاهش زمان لازم برای جوش خوردن آن، باید مراقبت هایی را برای حفظ بهداشت دهان انجام دهید و کارهایی هم هست که نباید انجام دهید (منبع):

1- آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک تجویز کرده است را کامل مصرف کنید. اگر عفونت در محل نصب ایمپلنت وجود داشته باشد ممکن است باعث ناموفق بودن ایمپلنت شود.

2- از دهان شویه ها استفاده کنید تا فعالیت باکتری های درون دهان کاهش یابد. البته دهانشویه هایی استفاده کنید که هیدروژن پراکسید ندارند.

3- سیگار نکشید، حداقل 8 هفته قبل از جراحی ایمپلنت و تا پایان کامل درمان. سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد عفونت در زخم های اطراف ایمپلنت شود.

4- هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. البته چند روز اول بعد از جراحی ایمپلنت نباید اطراف ایمپلنت را مسواک کنید یا نخ دندان بکشید.

5- الکل مصرف نکنید.

6- حداقل تا دو روز بعد از نصب ایمپلنت از خوردن غذای سخت که باعث فشار به ایمپلنت می شود خودداری کنید و غذاهایی مصرف کنید که احتیاج به جویدن با فشار زیاد ندارد. خوردن غذاهای نرم در روزهای اولیه به زود جوش خوردن ایمپلنت کمک می کند.

7- اگر دندانپزشک وقت معاینه برای ماه های بعد از جراحی ایمپلنت داده، سر موقع برای معاینه حاضر شوید.

8- هر نوع علامت غیر عادی و عوارض ایمپلنت را سریعا به دندانپزشک خود اطلاع دهید و با او مشورت کنید.

تصویر رادیولوژی از جوش خوردن ایمپلنت به فک

نحوه جوش خوردن ایمپلنت

تشکیل استخوان روی سطح پایه ایمپلنت و جوش خوردن استخوان فک به پایه تیتانیومی ایمپلنت نیاز به سه چیز دارد (منبع):

  • تشکیل لایه اکسید روی سطح پایه
  • جذب فسفات کلسیم
  • جذب پروتئین

برای زود جوش خوردن ایمپلنت چه بخوریم؟

علاوه بر مراقبت های بهداشتی دندان که مانع از عفونت در محل ایمپلنت می شود، کارهایی هست که می تواند باعث جوش خوردن سریع ایمپلنت شود. همان طور که گفته شد تشکیل استخوان روی سطح پایه ایمپلنت و جوش خوردن به آن نیاز به تشکیل لایه اکسید روی سطح پایه، جذب فسفات کلسیم و جذب پروتئین دارد. کلسیم فسفات همان است که در استخوان ها و مینای دندان یافت می شود. بنابراین مصرف غذاهای پروتئینی و شیر و لبنیات در کاهش زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت موثر است.

مهمترین نکته ای که در تغذیه بعد از ایمپلنت باید رعایت کنید این است که تا دو هفته غذاهای نرم بخورید و از خوردن هر نوع خوراکی سختی پرهیز کنید.

تخم مرغ و گوشت نرم و گوشت مرغ سرشار از پروتیئن هستند و به زود جوش خوردن ایمپلنت کمک می کنند. حبوبات به شرطی که نرم و کوبیده شوند هم برای مصرف بعد از ایمپلنت مناسب هستند.

میوه هایی مثل هلو و موز گزینه های خوبی برای روزهای بعد از ایمپلنت هستند. خوردن میوه های سفت تر مثل سیب بعد از عمل جراحی ایمپلنت توصیه نمی شود؛ اگر تمایل به خوردن این میوه ها داشتید از آب آن ها استفاده کنید.

خوردن آب میوه هایی که ویتامین ث دارند، مثل پرتقال و مرکبات، به فرآیند بهبود زخم های لثه کمک می کند. البته بهتر است در مصرف مرکبات زیاده روی نکنید چون خاصیت اسیدی دارند و ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند (منبع).

برای بهبود سریع تر زخم های جراحی ایمپلنت از خوردن غذاهای تند که باعث تحریک و سوزش زخم های لثه می شود پرهیز کنید. همچنین از خوراکی های جویدنی شیرین و چسبنده مثل آدامس و شکلات خودداری کنید چون ممکن است باعث عفونت در محل جراحی ایمپلنت شود.

دیرتر جوش خوردن ایمپلنت در افراد دیابتی

اگر دیابت دارید و ایمپلنت دندان نصب کرده اید، باید قند خون خود را در حد 130 ناشتا کنترل کنید. چون زخم ها در افراد دیابتی دیرتر بهبود می یابند، امکان ایجاد عفونت در محل ایمپلنت وجود دارد. ایمپلنت دندان در این افراد نیاز به مراقبت بیشتری دارد و جوش خوردن دیرتر اتفاق می افتد. اگر دیابت دارید قبل از انجام ایمپلنت به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

بلغور جو دوسر یا پرک جو دوسر در سوپ غذای بسیار مغذی و مناسبی برای افراد دیابتی بعد از ایمپلنت است چون هم نرم است و هم فیبر زیاد و چربی و قند کمی دارد.

سایر عوامل زود جوش خوردن ایمپلنت

عوامل دیگری هم بر زودتر جوش خوردن ایمپلنت موثر است که به مهارت دندانپزشک و جنس ایمپلنت مربوط است. در واقع مهمترین عوامل در موفقیت ایمپلنت مربوط به همین دو عامل است یعنی مهارت دندانپزشک و جنس ایمپلنت.

اگر هنوز ایمپلنت انجام نداده اید برای افزایش کیفیت ایمپلنت، اولا باید ایمپلنت های با کیفیت تری انتخاب کنید که البته گرانتر هستند و به جیب شما هم بستگی دارد! مثلا در ایران ایمپلنت های سوئیسی بهترین کیفیت را دارند و در رده دوم، ایمپلنت های کره ای هستند. ثانیا باید دندانپزشک ماهر و توانایی را برای انجام ایمپلنت دندان انتخاب کنید. معمولا بعضی دندانپزشک ها در بعضی کارها خبره هستند، مثلا در ایمپلنت، جراحی ریشه یا ارتودنسی. سراغ دندانپزشکی بروید که دوره های ایمپلنت را گذارنده و در این کار خبره شده است. تاثیر دانش و مهارت دندانپزشک در کیفیت نصب ایمپلنت بسیار زیاد است. اگر به خاطر مسائل مالی می خواهید ایمپلنت های ارزانتر مثل ایمپلنت های چینی استفاده کنید حتما دندانپزشک خوبی را برای نصب ایمپلنت انتخاب کنید.

عواملی که به جنس ایمپلنت و مهارت دندان پزشک مربوط می شود عبارتند از (منبع):

1- مواد مورد استفاده در ایمپلنت

2- شرایط ماشین کاری

3- زبری سطح پایه ایمپلنت

4- تکنیک جراحی

5- طراحی پایه ایمپلنت

جوش خوردن بخیه ایمپلنت

برای زودتر جوش خوردن بخیه های ایمپلنت باید بهداشت دهان را رعایت کنید؛ یعنی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا زخم ها عفونی نشود. البته توجه کنید که ناحیه نزدیک ایمپلنت را تا چند روز اول نباید مسواک بزنید تا زخم ها بهبود پیدا کنند. بعد از چند روز هم مسواک را مستقیما روی بخیه ها نکشید.

همچنین می توانید از دهان شویه استفاده کنید تا جلوی فعالیت باکتری ها را بگیرید و زخم های جراحی زودتر بهبود پیدا کنند. دهان شویه هایی استفاده کنید که هیدروژن پراکسید نداشته باشند.

کار دیگری که باید انجام دهید مصرف آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها از عفونت لثه ها و عفونت در محل نصب ایمپلنت جلوگیری می کند. از سیگار کشیدن یا مصرف الکل هم حتما پرهیز کنید.

اگر بخیه ها در سه روز اول بعد از ایمپلنت شل شد یا افتاد سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جمع بندی

مهمترین کارهایی که برای زود جوش خوردن ایمپلنت دندان باید انجام دهید عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • غذاهای نرم بخورید و از خوردن خوراکی های سخت بپرهیزید.
  • شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز نرم، گوشت مرغ، سوپ با غلات نرم و میوه های نرم بخورید.

ایمپلنت دندان در نجف آباد

اگر به دنبال انجام ایمپلنت دندان در نجف آباد یا اصفهان هستید، کلینیک دندانپزشکی مهرگان با داشتن متخصصان ماهر در این زمینه می تواند در خدمت شما باشد. به علاوه می توانید از خدمات پرداخت اقساطی بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *