طرح اقساطی

اطفال

امروزه دندانپزشکی کودکان برای اکثریت جامعه به ویژه والدین از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان تاثیر به سزایی در رشد آنها داشته و تحقیقات نشان می دهد برخورداری از سلامت دهان  و دندان در سنین کودکی در افزایش اعتماد به نفس و حتی موفقیت تحصیلی آنها تاثیر ویژه دارد.
لزوم بررسی وضعیت و رسیدگی به سلامت دندانهای شیری از چند ماهگی شروع شده و تا ورود کودک به سن نوجوانی ادامه دارد. سیستم دندان های شیری برای مدت زمان محدودی در داخل دهان کودک وجود خواهد داشت، به طور مثال این زمان برای دندان های شیری قدامی (جلویی تا سن 6 الی 7 سالگی )و برای دندان های شیری خلفی( عقبی تا سن 10 الی 12 سالگی )می باشد. ولی توجه داشته باشید در صورت وجود پوسیدگی دندانهای شیری ممکن است عوارض جدی و بعضا جبران ناپذیری به کودک وارد گردد؛
این عوارض به چند دسته تقسیم می گردند:

در صورت وجود پوسیدگی و یا از دست رفتن دندان های شیری؛ توانایی جویدن کودک و تمایل وی به استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می یابد به طوری که کودک حتی بدون اظهار وجود مشکل در دندان ها از خوردن برخی از مواد غذایی امتناع ورزیده و گاهی والدین این امر را به عنوان بی اشتهایی کودک تلقی خواهند کرد. در حالی که در بسیاری از موارد با برطرف کردن عامل اصلی یعنی درد و پوسیدگی دندانها، مشکل به خودی خود ناپدید می گردد. بدیهی است در صورت وجود اشکال در تغذیه عوارض مختلفی از جمله کاهش رشد، یبوست، کج خلقی و بسیاری از اختلالات دیگر می تواند در کودک بروز نماید.

حفظ فضای لازم برای رویش دندان دایمی:

دندان های شیری به عنوان راهنمایی برای رویش دندان های دایمی می باشند.اگر یک دندان شیری زودتر از موقع مقرر از دست برود، این امر منجر به از دست رفتن فضای مورد نیاز جهت رویش دندان دایمی می گردد. با از دست رفتن این فضا و کمبود فضا در داخل دهان، دندانهای دائمی به صورت کج و درهم رویش خواهند کرد و یا حتی به صورت نهفته باقی می مانند. در نهایت در بسیاری از موارد برای اصلاح وضعیت بوجود آمده، بایستی درمان های ارتودنسی پیچیده و پر هزینه برای کودک انجام داد.
انسان موجودیست اجتماعی و شالوده رفتارهای انسان در کودکی شکل می گیرد؛مطالعات مختلف نشان داده است که پوسیدگی دندان های شیری و مشکلات ظاهر آنها می تواند نقش مهمی در کاهش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی کودک داشته باشد. این موضوع به حدی جدی است که ممکن است با اینکه کودک حتی خود به این موضوع واقف نباشد و یا ابراز نکند ولی در جمع افراد از ظاهر دندان های خود خجالت بکشد و ممکن است از خندیدن امتناع ورزد و در نهایت روابط اجتماعی وی دستخوش اختلالات شدید گردد.

ایجاد بوی بد دهان:

در صورت وجود حفرات پوسیدگی متعدد، تجمع مواد غذایی در بین دندان ها افزایش می یابد و به مرور زمان این باقی مانده های مواد غذایی دچار فساد می گردند و با ایجاد التهاب در لثه و عفونت دندان های کودک،منجر به بوی بد دهان می گردد.

درمان پوسیدگی دندان های شیری کودکان:

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی کودکان؛ پوسیدگی های دندان های شیری در صورت مراجعه به موقع کاملا” قابل درمان است. پوسیدگی دندان های شیری با مواد ترمیمی مختلف و یا روکش های مخصوص دندان های شیری (Stainless steel crown) برطرف می گردد و کارایی دندان به طور کامل بازگردانده خواهد شد.حتی در صورتی که پوسیدگی دندان شیری عمیق باشد در بسیاری از مواقع مشکلات این دندان ها را می توان با درمان های عصب کشی برطرف نمود و با یک درمان مناسب می توانند تا موعد مقرر در داخل دهان باقی بمانند.لازم به ذکر است برخلاف تصور بسیاری از والدین؛ دندان های شیری نیز دارای عصب بوده و در صورت پیشرفت پوسیدگی و انتقال التهاب و عفونت به عصب دندان، باید درمان عصب کشی برای این دندان ها انجام گیرد. توجه داشته باشید که این درمانها هیچ گونه عارضه ای برای دندان های دایمی جانشین نخواهد داشت.

تأثیر پوسیدگی دندان های شیری بر دندان های دائمی:

در صورت پیشرفت پوسیدگی و وجود التهاب و عفونت در دندان های شیری؛ این عفونت می تواند به جوانه دندان دایمی زیرین سرایت نموده و موجب اختلال در تکامل دندان دایمی زیرین شود. هم چنین وجود پوسیدگی در دندان های شیری موجب افزایش میکروبهای عامل پوسیدگی از جمله استرپتوکوک موتانس گردیده و شانس ابتلا به پوسیدگی را در سایر دندان های موجود در دهان افزایش می دهد. پس نباید در درمان پوسیدگی حتی یک دندان شیری تعلل کرد؛ چرا که با گذشت زمان سرعت و امکان پوسیدگی کل دندانها بالاتر خواهد رفت.

انواع درمانهای دندانپزشکی کودکان

فیشورسیلانت:

فیشورسیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشیده شده و به دین ترتیب شیارها کم عمق می شود. بهترین زمان فیشورسیلانت برای دندان 6 از سن 6 سالگی تا 9 سالگی و برای دندان 7 از سن 11 سالگی تا 13 سالگی است

فلوراید تراپی:

فلوراید تراپی به معنای کاربرد موضعی فلوراید به صورت دوره ای بر روی دندان ، به منظور افزایش مقاومت آنها در برابر پوسیدگی است. در این روش دندانپزشک ابتدا دندان ها را با برس و خمیر مخصوص تمیز می کند و سپس فلوراید بصورت ژل یا وارنیش روی دندان ها مالیده می شود. پس از آن، کودک باید چند بار آب دهان خود را خالی کند ولی دهان نباید شسته شود و تا نیم ساعت هم کودک نباید چیزی بخورد یا بیاشامد.

فضانگهدارنده:

وسیلهای برای باز نگهداشتن فضای خالی بین دندانها است و کمک میکند تا دندان دائمی در محل خود به شکل مناسب رویش نماید. در مواردی که استفاده از فضانگهدارنده ضرورت دارد، عدم بکارگیری آن موجب افزایش نیاز کودک به درمان ارتودنسی در آینده خواهد شد.

عصب کشی دندان شیری کودک:

هدف از عصب کشی دندان کودکان این است که یکپارچگی و سلامت دندان کودک را حفظ کنیم و همچنین بافت لثه کناری آن دندان را سالم نگه داریم. برای جلوگیری از عفونت دندان کودک و اطمینان از سلامت دندان های اصلی او، این کار بسیار حیاتی است.بعد از اینکه دندان کودک  را عصب کشی کردیم، بهترین و ماندگارترین ماده ترمیمی که می توانیم روی آن قرار دهیم، تاج است.

ترمیم دندانهای شیری کودکان:

ترمیم دندان شیری بسیار مهم است زیرا این دندان ها برای حرف زدن، جویدن و مسائل زیبایی بسیار ضروری هستند. همچنین این دندان های شیری هستند که فضا را برای دندان های اصلی آماده می کنند و باید سالم نگه داشته شوند. اگر دندان شیری کودک زودتر از موعد بیفتد، دندان های دیگر از هر دوطرف به سمت فضای خالی دندان افتاده متمایل می شوند. درنتیجه دندان اصلی سرجای خودش رشد نمی کند و یا اینکه اصلا درنمیآید (دندان های دیگر جلوی راه آن را می گیرند.) درنتیجه دندان های اصلی فرزندتان درهم برهم و کج می شوند.

آپکسوژنزیس:

دندانهای دائمی کودکان که بدلیل پوسیدگی زودرس یا صدمه فیزیکی دچار آسیب پالپی میشوند در معرض از بین رفتن حیات دندان و عدم تکامل ریشه هستند.
اپکسیفیکاسیون در مواردیکه بدلیل شدت پوسیدگی یا مزمن شدن التهاب یا صدمات شدید وارده به دندان، حیات دندان قبل از تکامل آن از بین رفته و امکان بازسازی خود بخود آن وجود ندارد آپکسیفیکایون انجام میشود. طی درمان آپکسیفیکایون انتهای ریشه نابالغ توسط مواد خاصی بازسازی میشود تا از عفونتهای بعدی جلوگیری شده و امکان پر کردن ریشه و بازسازی تاج فراهم گردد.

بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

آرامبخشی خوراکی:

در این روش، با در نظر گرفتن وضعیت خاص کودک و سن و وزن او از داروهای آرامبخشی که هدف عمده آن کم کردن استرس و تنش بیمار است استفاده می شود.این روش سالیان سال است که در خدمات پزشکی استفاده می شود.اگر این دارو به طور خوراکی و با دوز کنترل شده استفاده شود هیچ نوع عارضه دائمی در پی نخواهد داشت.این داروالزاما باید زیر نظر دندانپزشک و در مطب استفاده شود و اندازه صحیح مصرف آن به وسیله دندانپزشک کودک مشخص می شود.این روش برای کودکانی انجام می شود که با پزشک همکاری ندارند.

آرامبخشی عمیق:

در این روش که توسط متخصص بیهوشی صورت می گیرد کودک به صورت کامل به خواب عمیق می روداما همه اعمال حیاتی کودک مانند تنفس و بلع همچنان توسط کودک انجام می شود. این روش به شکل تزریقی صورت می گیرد و اجازه ی مداوا در مدت بیشتر نسبت به آرامبخشی خوراکی را دندانپزشک می دهد.

ترمیم دندان کودکان با بیهوشی عمومی:

آخرین راهی برای درمان کودکانی که به علت های گوناگون نمی توانند با دندانپزشک همکاری کنند، روش بیهوشی عمومی می باشد. در این روش علاوه بر اینکه کودک به صورت کامل برای انجام درمان در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد،می تواند در مدت زمان بیشتر و تعداد بیشتری از دندان ها (به صورت کامل) نسبت به روش های بالا انجام بدهند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مهرگان نجف آباد با بیش از یک دهه فعالیت و برخورداری از بخش ویژه دندانپزشکی کودکان نقش موثری را در انجام معاینات دوره ای و پایش سلامت و بهداشت دهان  و دندان کودکان داشته و همواره با استفاده از حضور متخصصین مجرب و تجهیزات ویژه خدمات ارزشمندی را به شهروندان شهرستان نجف آباد ارائه نموده است .حضور تیم آموزش دیده ومجرب برای آموزش کودکان در مراکز آموزشی ،پیش دبستانی و دبستان ها و بازدید گروهی دانش آموزان از کلینیک دندانپزشکی مهرگان به همراه انجام معاینات رایگان بخشی از خدمات این مرکز درمانی می باشد.
به امید بهره مندی تمام کودکان ایران زمین از خدمات شایسته دندانپزشکی

(02) دیدگاه

1. Masomeh
    19 مرداد 1400

فیشور سیلانت تا چه سنی میشه انجام داد

• کارشناس
      23 مرداد 1400

سلام.بهترین زمان فیشورسیلانت برای دندان 6 از سن 6 سالگی تا 9 سالگی و برای دندان 7 از سن 11 سالگی تا 13 سالگی است. برای مشاوره با متخصصین کلینیک ،با شماره تلفن های پذیرش تماس حاصل فرمائید.