طرح اقساطی

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد و چگونه است؟

مشاوره و ارزیابی اولیه در اولین جلسه ارتودنسی انجام می شود. این جلسه معمولا یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشد. در جلسه اول ارتودنسی، بیمار با متخصص ارتودنسی خود آشنا شده و اطلاعات و مراحل درمان را متوجه می شود. همچنین بیمار می تواند سوالات خود را مطرح کند. در جلسه اول ارتودنسی، دندانپزشک با توجه به سوابق پزشکی بیمار و عکس های opg (رادیوگرافی کل دندان ها) و سفالومتری (عکس فک)، برنامه درمانی مناسب را برای بیمار تعیین می کند. اگر این عکس ها را ندارید احتمالا اولین کار در جلسه اول ارتودنسی، تهیه این عکس هاست. توصیه می‌ شود که در این جلسه با دقت به توضیحات ارتودنتیست گوش دهید و سوالات خود را در مورد فرآیند درمان، هزینه ها، و انتظاراتتان مطرح کنید.

جلسه اول ارتودنسی و معاینه و ارزیابی اولیه

جلسه اول ارتودنسی چگونه است؟

کارهایی که در جلسه اول ارتودنسی انجام می شود شامل این موارد است:

  • معرفی و مشاوره
  • معاینه فیزیکی
  • تصویربرداری و بررسی عکس دهان و دندان ها
  • گرفتن مدل (احتمالا)
  • برنامه درمانی
  • پاسخ به سوالات بیمار

در ابتدای اولین جلسه ارتودنسی دندانپزشک متخصص ارتودنسی، خود را به شما معرفی می‌ کند و برای شناخت و ایجاد ارتباط موثر با شما، از شما سوالاتی درباره سابقه دندانپزشکی، درمان‌ های قبلی، علائم و مشکلات فعلی می‌ پرسد.

اهداف و انتظارات خود از فرآیند ارتودنسی را در جلسه اول ارتودنسی بیان کنید. برخی افراد از انجام ارتودنسی به دنبال اصلاح طرح لبخند خود و زیبایی هستند. برخی ممکن است مشکلات تنفسی ناشی از ناهنجاری های فک و دهان داشته باشند و با انجام ارتودنسی به دنبال درمان این مشکلات باشند. مشکلاتی در جویدن غذا و خوردن آن ممکن است دلیل دیگری برای انجام ارتودنسی باشد. اهداف و انتظارات هر بیمار متفاوت است. بنابراین بهتر است راجع به آن با ارتودنتیست خود صحبت کنید.

پس از انجام معارفه و مکالمات اولیه بین ارتودنتیست و بیمار، نیاز به تکمیل مدارک پزشکی بیمار است. برای این کار ارتودنتیست یک عکس opg و یک عکس  سفالومتری از بیمار می خواهد. عکس opg یک عکس رادیوگرافی است که موقعیت دندان ها، میزان پوسیدگی دندان ها، مشکلات لثه و ساختار فک را به خوبی نشان می دهد. عکس سفالومتری، نیز یک تصویر رادیوگرافی است که از نیمرخ سر گرفته می شود. با تصویر سفالومتری، می‌توان اندازه‌گیری دقیقی از نسبت‌ های ساختاری صورت و فک‌ ها انجام داد. این اندازه‌گیری‌، شامل طول فک‌ ها، ارتفاع و عرض صورت، نسبت بین فک‌ ها و جمجمه است.

با بررسی تصاویر بدست آمده ارتودنتیست مشخص می کند که قبل از ارتودنسی پوسیدگی دندان ها به طور کامل درمان شود و هم چنین دندان عقل نهفته در صورت نیاز کشیده شود.

در جلسه اول ارتودنسی، ارتودنتیست با بررسی اطلاعات بدست آمده و تصاویر تشخیصی، نیاز به ارتودنسی را تعیین می کند و یک برنامه ریزی برای درمان به بیمار ارائه می دهد. این برنامه درمانی شامل نوع ارتودنسی (ثابت یا متحرک)، طول مدت درمان، فرایند قرارگیری تجهیزات ارتودنسی، تعداد و همچنین نوع و ترتیب تغییراتی است که باید در تراز و ترتیب دندان‌ ها و فک‌ ها ایجاد شود.

همچنین ارتودنتیست با بیمار در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی یا مشکلات مرتبط با درمان ارتودنسی صحبت می‌ کند. این عوارض شامل عدم تحمل تجهیزات ارتودنسی، تهوع، درد مفاصل فک، تغییر در گفتار و آسیب به لثه و دندان‌ ها می‌ شود.

در اولین جلسه ارتودنسی دندان، ارتودنتیست به سوالات و ابهامات بیمار درباره فرآیند درمان توضیح می دهد. همچنین درباره ی محدودیت های بیمار برای خوردن و خوابیدن و نکات بهداشتی لثه و دندان ها توضیحاتی ارائه می دهد.

در پایان جلسه اول، ارتودنتیست برنامه‌ریزی جلسات بعدی را با بیمار هماهنگ می‌ کند.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

زمانبندی اولین جلسه ارتودنسی دندان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد:

  • اگر مشکلات دندان و فک بیمار پیچیده باشد، نیاز به تشخیص دقیق و بررسی جامع دارد. این فاکتور می تواند زمان لازم برای جلسه اول ارتودنسی را افزایش دهد.
  • در برخی موارد، بیماران نیازهای خاصی دارند. در نتیجه زمان بیشتری برای توضیحات و بررسی‌ های اولیه لازم می شود. بیماران با نیازهای ویژه شامل بیماران کودک، بیماران بزرگسال با مشکلات فک جدی، یا بیماران با مشکلات خاص به طور کل می شود.

ارتودنتیست نیاز دارد تا به بررسی دقیقی از وضعیت دندان‌ ها، فک و صورت در اولین جلسه ارتودنسی بپردازد. پس از ارزیابی اولیه، ارتودنتیست بر اساس مشاهدات و تحلیل‌ های انجام شده، تشخیصی مطابق با نیازهای بیمار ارائه می دهد. در نهایت نیز ارتودنتیست برنامه درمانی را برای بیمار توضیح می‌ دهد. مدت زمان لازم برای اولین جلسه ارتودنسی معمولا بین ٣٠ تا ٦٠ دقیقه است و گاهی تا ٩٠ دقیقه هم می تواند طول بکشد. البته بعضی دندانپزشکان بعضی کارهای لازم را به جلسات بعد موکول می کنند که در این صورت جلسه اول حداقل ١٥ دقیقه طول می کشد.

مدت زمان اولین جلسه ارتودنسی دندان

فیلم جلسه اول ارتودنسی

در این قسمت فیلم جلسه اول ارتودنسی را مشاهده می کنید که در آن چگونگی جلسه اول ارتودنسی توسط دندانپزشک توضیح داده می شود.

اهمیت جلسه اول ارتودنسی

جلسه اول ارتودنسی مهم است، زیرا در آن اطلاعات اولیه بیمار بررسی می‌ شود، تصاویر تشخیصی موردنیاز بررسی می‌ شوند و برنامه درمانی ابتدایی تنظیم می‌ شود. این جلسه به بیمار امکان می‌ دهد با ارتودنتیست خود ارتباط برقرار کند، سوالات خود را بپرسد و تمامی جنبه‌ های درمان ارتودنسی را به طور کامل متوجه شود. جلسه اول ارتودنسی پایه و اساس شروع درمان است و در تعیین نحوه درمان و موفقیت آن اهمیت دارد.

جلسه دوم ارتودنسی

جلسه دوم ارتودنسی به عنوان ادامه‌ای برای جلسه اول ارتودنسی در نظر گرفته می شود. در این جلسه برخی اقدامات و مراحل مهم برای شروع درمان ارتودنسی انجام می‌ شود. در جلسه دوم ارتودنسی، قالب گیری و نصب براکت ها روی دندان ها انجام می شود.

ارتودنتیست قبل از نصب براکت ها دندان ها را با نوعی پالیش مخصوص تمیز می کند. برای نصب براکت ها ابتدا دو حلقه فلزی روی دندان های آسیابی قرار می گیرد. این دو حلقه پایه برای سایر تجهیزات ارتودنسی هستند. بریس های ارتودنسی با سیمان مخصوصی به دندان ها چسبانده می شود. برای سفت شدن این چسب ها نور مخصوصی تابانده می شود.

فرآیند نصب براکت ها، بدون درد است و نیازی به بی حسی ندارد.

پس از نصب براکت ها، سیم و کش قرار داده می شود. یک سیم بر روی براکت های هر یک از فک ها قرار داده می شود. کش ارتودنسی نیز بسته به شرایط به بیمار تجویز می شود. کش ارتودنسی میزان فشاری را که به دندان ها وارد می شود، تنظیم می کند.

جلسه دوم ارتودنسی و نصب براکت ها

خلاصه مراحل ارتودنسی

مراحل ارتودنسی به طور کلی عبارتند از:

  • مشاوره و معاینه اولیه
  • تصویربرداری از دندان ها و فک ( عکس opg و سفالومتری)
  • قالب گیری و نصب براکت ها
  • جلسات پیگیری، تنظیمات دوره ای تجهیزات ارتودنسی و تعویض کش های ارتودنسی
  • خاتمه درمان و خارج کردن براکت ها و نصب ریتینر یا نگهدارنده.

استفاده از ریتینر در مرحله آخر ارتودنسی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *