طرح اقساطی

گذاشتن پیچ ایمپلنت | آیا بستن پیچ ایمپلنت درد دارد؟

برای گذاشتن پیچ ایمپلنت در استخوان فک، پس از بی حسی موضعی، ابتدا لثه برش داده می شود تا جایی که استخوان فک پیدا شود. سپس با استفاده از دریل و مته های مختلف یک سوراخ کوچک به طول پیچ ایمپلنت در استخوان فک ایجاد می شود. پیچ ایمپلنت به آرامی و با دقت زیاد درون این حفره قرار می گیرد، به نحوی که موازی سایر دندان ها باشد. پس از کاشت پیچ ایمپلنت، لثه بخیه زده می شود.

هنگام گذاشتن و بستن پیچ ایمپلنت بیمار به علت استفاده از بی حسی موضعی دردی را احساس نمی کند اما پس از جراحی ممکن است تجربه خونریزی و درد و تورم داشته باشد. با رعایت دستور العمل های دندانپزشک، این درد و خونریزی تسکین می یابد.

نحوه گذاشتن ایمپلنت دندان

نحوه گذاشتن پیچ ایمپلنت دندان

یکی از اجزای ایمپلنت، پیچی است که به عنوان ریشه دندان درون استخوان فک قرار می گیرد. به این پیچ فیکسچر نیز گفته می شود. پیش از قرار دادن پیچ ایمپلنت یک مرحله برای معاینه و ارزیابی استخوان فک لازم است. اگر استخوان فک از تراکم کافی برخوردار باشد، کاشت پیچ ایمپلنت توسط متخصص انجام می شود.

نحوه گذاشتن پیچ ایمپلنت با مشاهده عکس های رادیو گرافی از لثه آغاز می شود. بدین ترتیب متخصص، محل دقیق گذاشتن پیچ ایمپلنت را تعیین می کند. محل قرار دادن پیچ ایمپلنت باید با دندان های دیگر موازی باشد.  متخصص قبل از شروع به کار از بی حسی موضعی استفاده می کند تا بیمار درد را احساس نکند. پس از آن یک برش کوچک در لثه بیمار ایجاد می شود؛ لثه کنار زده می شود تا استخوان زیر آن دیده شود.

برای ایجاد سوراخ در استخوان، یک دریل مناسب انتخاب می شود. قطر دریل باید با احتیاط و دقت فراوانی انتخاب شود. سپس به صورت متوالی از مته های مختلف با قطر متفاوت استفاده می شود تا یک سوراخ کوچک در استخوان فک ایجاد شود. هنگام ایجاد این سوراخ محل مورد نظر بایستی مکررا شسته شود تا از داغی بیش از حد استخوان جلوگیری شود. حرارت زیاد باعث از بین رفتن سلول های استخوانی می شود و جوش خوردن استخوان فک و پیچ ایمپلنت انجام نمی شود. عمق سوراخ ایجاد شده باید با طول پیچ ایمپلنت برابر باشد.

سوراخ کردن استخوان فک برای نصب ایمپلنت

بعد از ایجاد سوراخ در استخوان فک، دندانپزشک پیچ ایمپلنت را به آرامی و با پیچیدن آن، داخل حفره ایجاد شده قرار می دهد. متخصص مطمئن می شود که پیچ به خوبی جا رفته است. از یک رَچِت (ابزاری کمکی برای اعمال گشتاور- مانند نوعی آچار است) برای اعمال گشتاور خاص و کنترل شده به پیچ ایمپلنت استفاده می شود. پس از بستن پیچ ایمپلنت و اطمینان از اینکه به درستی در جای خود قرار گرفته است، لثه بخیه زده می شود. معمولا چند ماه لازم است تا این پیچ به استخوان فک جوش بخورد. در طی این مدت لازم است بیمار به صورت منظم ویزیت شود تا فرآیند بهبود تحت نظر متخصص باشد و از مصرف غذاهای سفت و جویدن در محل ایمپلنت خودداری کند.

نصب پیچ ایمپلنت در سوراخ فک

بعد از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، قطعه کوچکی به نام اباتمنت روی پیچ ایمپلنت قرار می گیرد تا دندانپزشک بتواند روکش دندان را روی ایمپلنت نصب کند.

آیا گذاشتن پیچ ایمپلنت درد دارد؟

هنگام گذاشتن پیچ ایمپلنت در استخوان فک، بی حسی موضعی انجام می شود؛ بنابراین بیمار دردی احساس نمی کند. ضمن اینکه توجه داشته باشید استخوانی که پیچ ایمپلنت درون آن قرار می گیرد، دارای اعصاب احساس درد زیادی نیست. پس حین جراحی و گذاشتن ایمپلنت دردی احساس نمی شود.

درد بعد از گذاشتن پیچ ایمپلنت: بعد از گذاشتن پیچ ایمپلنت ممکن است تا 10 روز احساس درد و ناراحتی در محل جراحی وجود داشته باشد ولی معمولا قبل از 10 روز درد از بین می رود. گاهی محل جراحی کمی ورم می کند که طبیعی است. احساس درد و ناراحتی ممکن است بسته به افراد مختلف متفاوت باشد با این حال با رعایت مراقبت های بعد از گذاشتن پیچ ایمپلنت می توان آن را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

درد گذاشتن ایمپلنت

اگر نگران درد بعد از جراحی هستید قبل از عمل با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مسکن های دارویی کافی برای شما تجویز کند و به سوالاتتان پاسخ دهد. این کار باعث آرامش روانی شما می شود. دندانپزشک معمولا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای تسکن درد تجویز می کند. در برخی موارد مسکن های قوی تر مانند کدئین یا اوکسی کدون تجویز می شود.

همچنین استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و درد بعد از جراحی کمک کند. برای این کار یک کیسه یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گونه خود در محل جراحی قرار دهید. این کار را می‌توانید چند بار در روز انجام دهید تا درد کاهش یابد. از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب شود.

جویدن غذا بعد از جراحی ایمپلنت می‌تواند دردناک باشد. برای کاهش درد از غذاهای نرم مانند سوپ، لبنیات، میوه های نرم، سبزیجات و پوره سیب زمینی استفاده کنید. برای بهبود سریعتر بخیه لثه و زودتر جوش خوردن ایمپلنت این مقاله را مطالعه کنید: زود جوش خوردن ایمپلنت.

پیوند استخوان فک در صورت لزوم

همانطور که گفته شد پیش از گذاشتن پیچ ایمپلنت در فک، بررسی می شود که آیا استخوان فک از استحکام و تراکم لازم برخوردار است یا خیر. در صورتی که استخوان فک تراکم کافی نداشته باشد، لازم است تا پیوند استخوان فک انجام گیرد. برای این کار پودر استخوان به استخوان فک پیوند زده می شود. این پیوند نواقص استخوانی فک را از بین می برد و فک برای کاشت پیچ ایمپلنت آماده می شود.

لازم به یاد آوری است که ارتفاع و پهنای استخوان فک باید به اندازه ای باشد که گذاشتن پیج ایمپلنت موفقیت آمیز باشد. همچنین سلامت دندان ها از دیگر شروط موفقیت آمیز بودن قرار دادن پیچ ایمپلنت است.

ابزار گذاشتن ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از گذاشتن پیچ ایمپلنت

بعد از گذاشتن پیچ ایمپلنت در ناحیه جراحی، ممکن است خونریزی، درد و تورم وجود داشته باشد. بیمار باید دستور العمل های متخصص را به عنوان مراقبت های بعد از پیچ ایمپلنت به خوبی انجام دهد تا ایمپلنت با موفقیت انجام شود. مراقبت های بعد از پیچ ایمپلنت عبارتند از:

• خونریزی: پس از جراحی باید یک گاز را به مدت ۳۰ دقیقه در محل جراحی با شدت فشار دهید. اینکار منجر به قطع خونریزی می شود. اگر خونریزی زیاد ادامه دار بود حتما متخصص را در جریان قرار دهید.
  • تغذیه: پایه ایمپلنت قرار گرفته تا زمانی که به استخوان فک جوش بخورد، بسیار حساس است. از این رو باید بسیار مراقب بود. هر گونه اشتباه ممکن است باعث پس زدن پیچ ایمپلنت شود. بنابراین پس از جراحی محل زخم را با زبان فشار ندهید. همچنین تا مدتی از خوردن غذاهای سفت و خشک خودداری کنید. بهترین گزینه برای تغذیه، غذاهای مایع و نرم هستند.
  • داروها: داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود، به دقت باید مصرف شود. این داروها ممکن است ضد درد، ضد التهاب و آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت لثه باشد.
  • شست و شوی دهان: بعد از ۲۴ ساعت بهتر است دهان خود را با آب ولرم و نمک بشویید. این کار باعث ضدعفونی شدن و تمیز شدن فضای دهان می شود. این کار را سه بار در روز انجام دهید. هم چنین دندان های خود را با مسواک نرم و خمیر دندان تمیز نگه دارید.
  • استراحت: بهتر است بعد از انجام جراحی تا چند روز از فعالیت های سنگین ورزشی خودداری کنید. همچنین هنگام خوابیدن سر خود را پایین نگه دارید. این کار به جلوگیری از خونریزی کمک می کند.

با رعایت دستور العمل های پزشک نتیجه جراحی شما موفقیت آمیز خواهد بود. با این حال اگر هر مورد مشکوک یا ناراحت کننده ای را احساس کردید، سریع متخصص خود را در جریان بگذارید.

نکات مهم انجام ایمپلنت دندان

• تخصص، تجربه و مهارت دندانپزشک در موفقیت ایمپلنت نقش بسیار مهمی دارد.
  • قبل از کاشت ایمپلنت، باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید.
  • برای اینکه ایمپلنت موفقیت آمیز باشد و جوش خوردن استخوان و ایمپلنت و همچنین ترمیم لثه سریعتر انجام شود، باید دستورالعمل های دندانپزشک را به دقت انجام دهید.

فیلم گذاشتن پیچ ایمپلنت